הכרת גוף האדם - מידע מפורט אודות הכרת גוף האדם
Emama

הכרת גוף האדם

בגיל 3 הורים בדרך כלל מתחילים ללמד את ילדיהם את השמות של איברי הגוף השונים, אולי אפילו הופכים את זה למעין משחק, אך רוב ההורים מדלגים על איברים מאוד חשובים בגוף – איברי המין – ובכך מעבירים לילד את המסר שאיברים אלו שונים וגורמים לאמא ואבא להרגיש אי-נוחות מסוימת. יש הורים שכן מלמדים על איברי המין אך משתמשים במילים חמודות שהמציאו עבורם ולא בשמם האמיתי.

ככל שאנו יודעים יותר, יש לנו יותר ביטחון בכל מעשינו. זה נכון גם לגבי ילדינו, עם הידע מגיע הביטחון, הערכה עצמית ותחושה של ערך-עצמי. בדיוק באותה צורה שאנחנו היינו רוצים לקבל תשובות הולמות לכל שאלותינו, כך גם ילדינו רוצים תשובות הולמות ומדויקות לשאלותיהם. לכן חשוב ללמד אותם את השמות הנכונים והמיקום של כל איברי הגוף.

מה לא לעשות

כאשר מלמדים ילד על איברי הגוף, זה לא הזמן להתחיל לבחון אותם על האיברים שכבר עברתם עליהם, ילדים לא מגיבים טוב לבחנים וזה עלול רק להרתיע אותם. בנוסף, חשוב להימנע מלבקש מהם "להשוויץ" במה שהם למדו מכיוון שדבר זה עלול להשיג את ההיפך מהמטרה אליה אתם רוצים להגיע ולפגוע ולהקשות על לימודים עתידיים עבור שניכם. הקפידו על אווירת משחק כאשר אתם מתייחסים לאיברי הגוף עם ילדכם בשלב זה, אם הוא מתחיל לאבד עניין או להתבלבל, הפסיקו את השאלות או המשחק לזמן מה.

ללמוד באמצעות משחק

הדרך היעילה והקלה ביותר ללמד את ילדכם על האיברים השונים של גוף האדם היא באמצעות משחק.

ישנן כמה דרכים שהורים יכולים לשלב לימודי איברי גוף עם משחק ושגרה יומית כגון שירים, חרוזים ומשחקי תנועה. הדבר החשוב ביותר שצריך לזכור ולהקפיד עליו הוא ליהנות, להיות טיפשיים ומצחיקים.

משחקים אפשריים כוללים:

  • משחקים בסגנון התופסת – "אני אדגדג אותך בבטן" או "אני אתפוס לך את כפות הרגליים!".
  • משחקי מחבואים – מסתירים איבר מסוים ושואלים את הילד "איפה ה- שלך?"
  • משחקי ראי
  • חיקויים
  • משחקים מהסוג של "עודד אמר..."
  • בובות – "הפנים של הבובה מלוכלכים", "אולי נקנח לבובה את האף?"
  • "רגליים מצחיקות" – אמרי לילדך "בוא ננעל נעליים", ואז נסי לנעול לו אותם על הידיים. הוא יצחק על הטעות שלך ויראה לך איפה כפות הרגליים שלו.
  • "מרוץ הגוף" – הילד רץ לקראתך וצריך להצביע על האיבר הנכון על גופך שאת שמו אמרת, אם הוא מצביע נכון הוא מקבל מדבקה וחוזר למקום כדי לרוץ שוב.
  • "ידיים למעלה, על הראש" – שירו ביחד את השיר ועשו את התנועות המתאימות. התחילו בקצב איטי ולאט לאט הגבירו מהירות עד ששניכם מתגלגלים על הרצפה מרוב צחוק!

אפשר גם לשלב למידה בשיחות יומיומיות ע"י שאלת שאלות כגון "האיש חובש כובע על ה- מה?", כך אפשר להפוך אפילו נסיעה באוטו לחוויה מהנה וחינוכית. העיקרון הוא להפוך את חווית הלימוד על אברי גוף האדם לחוויה רגועה וחסרת לחצים עבור שניכם.

איברים פנימיים

כאשר אתם מלמדים את ילדכם על איברים פנימיים נסו לא להיות טכניים מדי והימנעו מהשימוש במילים כגון "מגעיל" או "מפחיד". בדרך כלל ילדים לא יודעים שהם אמורים להיגעל או לפחד אלא אם כן אנחנו אומרים להם שכן. בחרו במשאבים המתאימים לגיל של ילדכם שיעזרו לכם ללמד אותו, אם הוא מתחיל להשתעמם אז פשוט הניחו את הספר בצד (כבדרך אגב) ונסו ספר אחר.

איברי מין

הרבה ילדים לפני גיל בית-ספר רואים את הוריהם ערומים – אם זה כאשר הם יוצאים מהמקלחת, מתלבשים או בשירותים. יש הורים המרגישים לא בנוח לחשוף את ילדם לגופם הערום. אך כל עוד אתם (ההורים) רגועים ובנוח עם היותכם ערומים, זה לא יזיק לילדכם בשום צורה לראותכם ככה. הפגנת נוחיות עם גופכם הערום מלמד את ילדכם להרגיש בנוח עם גופם.

אם העובדה שאתם ערומים מעורר בילדכם שאלות לגבי ההבדלים בגודל, צורה ושעירות איברי המין שלו לעומת של האב (שלה לעומת של האם), תרגיעו את ילדכם שכל חלקי הגוף גדלים ומשתנים ביחד איתו/ה.

אם אינכם מרגישים בנוח עם העובדה שילדכם יראה אתכם ערומים, אל תרגישו מחויבים לעשות זאת. ילדכם יכולים ללמוד על ההבדלים בין אנטומית הזכר לנקבה או על אנטומיית ילדים ומבוגרים בהרבה דרכים אחרות.

השתמשו בהזדמנויות כשהן צצות כדי ללמד את ילדכם על איברי הגוף. למשל באמבטיה, נסו להשתמש בשמות הנכונים בזמן שאתם מקלחים אותו או מחליפים לו חיתול. ישנם גם ספרים המותאמים לגיל זה של ילדכם המלמדים על גוף האדם. ככל שילדכם גדל ומתבגר תוכלו להתחיל ללמד אותו כיצד איבר המין מתקשר לזהותו המינית הביולוגית – "לרותי יש וגינה והיא בת, לך יש פין ואתה בן".

ילדים בגילאים 4-5 שנים יכולים כבר להתחיל ללמוד שמות ספציפיים לחלקים השונים של איבר המין. אפשר להסביר לבן ש"שני השקים האלה בין רגליו נקראים שקי האשכים ובתוכם נמצאים האשכים", או לבת ש"הכפתור הקטן קצת מעל הואגינה נקרא הדגדגן". ע"י כך שתלמדו את ילדך שכל חלקי הגוף מיוחדים באותה מידה, אתם עוזרים לו לגדול ולהתבגר עם הערכה בריאה לגופם.

חשוב גם ללמד את הילד שאיברים אלו הם פרטיים, שלא יאה לדבר עליהם עם אחרים, להראות אותם או לגעת בהם בפומבי. ילד אשר יודע את השמות הנכונים של איבר המין שלו ושהוא פרטי, כלומר רק לו מותר לגעת ולראות את האזור, יהיה מאוד ערני ויוכל להגיד להוריו בבירור אם מישהו ניסה לגעת בהם בצורה שאינה הולמת. תפקידו של הורה ללמד את ילדיו מהי נגיעה טובה (לחיצת ידיים, חיבוק, ליטוף הראש) ומהי נגיעה רעה (נגיעה באיבר המין), ושאם מישהו מנסה לגעת בהם בצורה שאינה הולמת, לבוא ולספר להורה מיד. חשוב להגיד לילד שהוא לא עשה שום דבר לא בסדר ושהוא לא ייענש כך שיידע שאין לו ממה לפחד לבוא ולספר.

אין צורך לחכות שיקרה מקרה כדי ללמד את ילדכם לא לפחד לספר לכם בדיוק מה קרה גם אם האדם שנגע בהם אמר להם לשמור זאת בסוד או איים עליהם שיפגע בהם או במשפחתם אם יספרו.

דרך טובה לבחון את הבנתו של ילדכם שאיבר המין שלו הוא פרטי, היא לשאול אותו שאלה כגון "מה היית עושה עם חבר שלך מבקש לראות את הפין שלך?" (חשוב להקפיד על שימוש בשמות הנכונים).

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, לרבות מידע בנושאי בריאות, המלצות וטיפים, הינו מידע כללי בלבד, ואין בהם כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה, במיוחד בנושאי בריאות, על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.