השיטה המונטסורית כוללת כלים רבים לעזרה לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. הנה 10 כלים פשוטים שיכולים לעבוד גם עבורך.
Emama

10 כלים לטיפול בהפרעת קשב וריכוז על פי השיטה המונטסורית

כבר מעל מאה שנים מסייעים עקרונות השיטה המונטסורית למאות אלפי ילדים ברחבי העולם להתגבר על הפרעות קשב וריכוז ולבנות את עצמם להצלחה, ביטחון עצמי ויוזמה.

חשוב שתדעו כי ילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD מסוגלים ללמוד. ולכן הכנו לכם עשרה כלים פשוטים אותם תוכלו ליישם כבר עכשיו אצלכם בבית.

אם זה טוב לביל גייטס, ביונסה ומייסדי גוגל, אולי זה יכול להתאים גם לכם!

10 כלים לטיפול בהפרעת קשב וריכוז
על פי השיטה המונטסורית

  1. חופש תנועה

    ילדים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים לשבת במקום אחד ולהתרכז. צרו סביבם חלל פתוח שיאפשר להם תנועה עצמאית וחופשית. כן, זה הפוך לגמרי מהרעיון של “לשבת ליד השולחן להכין שיעורים”.

  2. צמצום גירויים

    בואו לא נציף את הילד בעודף גירויים והסחות דעת. אם המיטה לא מסודרת, ויש המון צעצועים בטווח הראייה, קשה יהיה לשמור על סדר בתוך הראש. הנה כמה רעיונות לצמצום גירויים:

    • סדרו את החדר לפני הלימוד
    • הסתירו את הצעצועים בארון וכסו את הצעצועים על המדף בבד או סדין
    • הקפידו על הרמוניה של צבעים וצורות – צבעים בהירים מרגיעים את המחשבה. צורות בעלות קווי מתאר חלקים גם הן מרגיעות
    • הקפידו על תאורה מתאימה בחדר
  3. הנגשת אמצעי הלימוד

    שימו את המשחקים וציוד הלמידה בגובה בו הילד יכול להגיע אליהם בקלות כדי לאפשר לו התנהלות עצמאית ובחירה במה שמסקרן אותו.

  4. ריכוז אמצעי הלימוד

    לפני הלימוד כדאי להשקיע זמן בריכוז כל האמצעים להם יזדקק הילד במהלך הלימוד במקום אחד. שתפו את הילדים וגייסו אותם לאיסוף – זה יחזק את תחושת המסוגלות והאחריות שלהם וייסיעו לילדים עם הפרעות קשב וריכוז להמנע מהסחות דעת ולהיות מרוכזים יותר ככל שהם יודעים מה הפעילות וכמה זמן היא אורכת.

  5. שיחה בגובה העיניים

    כאשר אתם מדברים עם ילדכם ומלמדים אותו, הקפידו לעשות זאת בגובה העיניים שלו עד כמה שניתן.

  6. לימוד באמצעות הדגמה

    לילדים עם הפרעת קשב קשה להקשיב, ולכן אל תנסו “להרצות” להם – הם יאבדו ריכוז. לעיתים הדרך הטובה ביותר להתחבר אליהם היא באמצעות הדגמה. לאחר מכן בצעו תצפית על הילד תוך כדי שאילת שאלות מנחות. “ההוראה הטובה ביותר היא זו שמשתמשת בכמות הקטנה ביותר של מילים הנחוצות למשימה”. (מריה מונטסורי)

  7. איתור קשיים מוטוריים

    קושי מוטורי, כגון קושי בהחזקה נוחה של עיפרון, יכול לגרום לילד להתרכז בקושי במקום בנושא בו הוא אמור להתרכז. חפשו קשיים מוטוריים שאולי מפריעים לילדכם. עזרה בהקלה על הקושי יכולה לשפר מאד את יכולת הריכוז!

  8. משחוק

    גם לאנשים מבוגרים קל יותר ללמוד דרך משחק. כל למידה שתוכלו להפוך למשחק תהיה קלה יותר לילד. הפיכת פעולה מייגעת למשחק נקראת משחוק. למשל לשחק עם כדור ב”מסירות” בכפולות של 3 או חידון נושא פרסים של חיות ללימוד האלף-בית. כיום ניתן למצוא רעיונות רבים למשחוק ברשת.

  9. שילוב חושים וחוויות

    ככל שמעורבים חושים רבים יותר בתהליך הלמידה, כך הוא הופך לקל יותר. שיר יכול לסייע לילד לזכור את האלף בית או לוח הכפל. אולי גם אתם זוכרים את סדר חודשי השנה העבריים דרך שיר. נסו לשלב צליל, מישוש וראיה עד כמה שניתן בתהליך הלימוד.

  10. האמינו בילד שלכם

    שום דבר לא אבוד, והכל ניתן לתיקון. ילדים סקרנים מטבעם ורוצים ללמוד, רק שלפעמים המסגרת שסביבם פשוט מפריעה להם. אם נצליח להתאים את הסביבה אליהם ולסקרן אותם, הם ילמדו. התפקיד שלנו הוא לשמור על הנטיה הטבעית הזו, ולעודד אותה.

עקרונות השיטה המונטסורית פותחו כבר לפני למעלה ממאה שנים על ידי ד”ר מריה מונטסורי, ומאז הצמיחה השיטה את גדולי היזמים ואנשי היצירה בעולם. מונטסורי הייתה מחנכת ופסיכיאטרית איטלקית, שחיפשה כלים לעבודה עם ילדים שמסגרות החינוך המסורתיות התייאשו מהם, משום שהתקשו בלימודים.

בשנים האחרונות יש עליה גידול של מאות אחוזים במספר הילדים המחונכים בארץ על פי עקרונות השיטה, והמהפכה עדיין בעיצומה.

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, לרבות מידע בנושאי בריאות, המלצות וטיפים, הינו מידע כללי בלבד, ואין בהם כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה, במיוחד בנושאי בריאות, על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.