חינוך מונטסורי נעים להכיר - מידע מפורט אודות חינוך מונטסורי נעים להכיר
שיטת מונטסורי, היא גישה חינוכית המשתייכת לזרם הפרוגרסיבי ומבוססת על גישה פילוסופית שפותחה על ידי רופאה איטלקייה בשם מריה מונטסורי. שיטת חינוך זו, החלה להתפתח בסוף המאה ה-19 לאחר תצפיות ומחקר שביצעה ד"ר מונטסורי במסגרת עבודתה. לאחריהן, הגיעה למסקנה כי ניתן לממש את הפוטנציאל הגלום בכל ילד, באמצעות עידוד נטיותיו הטבעיות ללמידה וחקירה, תוך הכוונה וטיפוח מישורי ההתפתחות השונים.
בעבר, שלט בישראל מודל חינוכי אחד, בו היררכיה ברורה בין המורה לתלמיד ושיטת הוראה אחידה. אולם בשנים האחרונות, הולכות ותופסות תאוצה שיטות חינוך אלטרנטיביות דוגמת החינוך אנתרופוסופי והמונטסורי, אשר רואות בחינוך ככלי לפיתוח אישי ומקצועי ולא רק הקניית ידע.
בעשורים האחרונים, חלה עלייה בנתוני ההרשמה לגנים ובתי ספר שנשענים על יסודותיהם של הגישות הפרוגרסיביות השונות. בתוך כך, למרות שחינוך מונטסורי בישראל נשען על גישה שנתפסה כחדשנית ושונה, מדובר בשיטת חינוך שנמצאת איתנו מראשיתה של המאה -ה20. נכון להיום, ישנם למעלה מ 30 בתי ספר מונטסוריים ו120 גנים מונטסוריים בכל רחבי הארץ. לצידם, ניתן לראות גם גנים חדשים המוקמים בשיטה זו, ומוסדות חינוכיים שמבצעים הסבה מחינוך מסורתי לזה המונטסורי. עלותם של מוסדות אלו בישראל, משתנה ממקום למקום ועשויה לנוע בין 2,000 ₪ לילד לחודש ועד ל5,000 ₪.
יחד עם המוסדות החינוכיים המתמחים בשיטה זו, הוקמו גם "המכון הישראלי לחינוך מונטסורי" בחולון ובית הספר "דרך הילד" בכפר הירוק, אשר מקיים גם קורסים והכשרות לאנשי חינוך בתחום. בכפר הירוק, קיים גם "מרכז מונטסורי" אשר מקיים הכשרות להורים ומורים.
יסודות החינוך המונטסורי נשזרים בתחומי החיים של הילד החל מרגע שיוצא לאוויר העולם. עקרונות הגישה, מציבות את הילד במרכז העשייה החינוכית ומתייחסות אליו כאינדיבידואל, לו מותאמת שיטת ההוראה המבוססת על מאפייניו האישיים. כמו כן, שואפת הגישה לפתח ולעצב את הלומד לפי כישוריו השונים ובכך למצות את הפוטנציאל הגלום בו.
הנחת המוצא בגישה זו, היא שמרגע לידתם, לילדים יש סקרנות טבעית וחדוות למידה ומכאן, שתפקידו של המורה או ההורה הוא ליווי והכוונה, בדרך למיצוי הפוטנציאל האישי של כל ילד וילד. בתוך כך, הסטנדרט הפדגוגי, אינו נשען על יכולות לימודיות או תמריצים חיצוניים אלא על ידי יצירת סביבה עשירה בגירויים המתאימה את עצמה לתחומי העניין של הילד.
גישתה של ד"ר מונטסורי, תופסת את הילד כאוטודידקט הלומד מתוך הינע פנימי ומציבה אותו כלומד אקטיבי ולא חלק מקבוצה הסופגת את הידע מהמחנך. בתוך כך, דוגלת השיטה בכבוד לילד ויוצרת עבורו סביבת למידה אשר מטפחת את יכולותיו בכל היבטי החיים ביניהם הקוגניטיביים, הרגשיים והסביבתיים.
בדומה לגישות נוספות בזרם הפרוגרסיבי, גם בשיטה המונטסורית נתפס הילד כמרכז העשייה שכישוריו הטבעיים, מקדמים אותו אל עבר מימוש עצמי. על כן, השקפת העולם המונטסורית היא שהמפתח למימוש הפוטנציאל של הילד, היא קיומה של סביבה חינוכית בה הילד בונה אחריות ועצמאות אישית ולימודית, תוך טיפוח העצמי שלו.
הגישה המונטסורית מאמינה, כי אחת הדרכים לעידוד סקרנותם הטבעית של הילדים היא התנסות חושית. שיטת מונטסורי בגנים ובבתי הספר יוצרת מרחב פעולה המאפשר לילדים להתבונן, לגעת ולחוות את הסביבה הלימודית באמצעות חושיהם. לשם מטרות אלו, פותחו אביזרי למידה אשר מנגישים תחומי ידע שונים באמצעות עידוד המוטיבציה הפנימית של הילדים.
עזרים אלו, מסווגים לחמישה סוגי אביזרים המותאמים לשלבי ההתפתחות השונים:
שיטת מונטסורי בגן מהווה את המפגש הראשון של הילד עם שיטת החינוך הזו ומיועד לגילאי לידה ומעלה. הכיתות בגנים אלו הן תלת-שנתיות ומורכבות מילדים משלוש קבוצות גיל סמוכות. הגנים המונטסורים נחלקים לשני סוגים כאשר הראשון מיועד לגילאי 0-3 וקרוי "חינוך מונטסורי לגיל הרך" והסוג השני הוא "הגן המונטסורי" אשר מיועד לגילאי 3-6.
הגן בשיטת מונטסורי, בנוי באופן המגרה את סקרנותם של הילדים, החלונות נמוכים ומוארים, מראות רבות מוצבות ברחבי הגן ואביזרי לימוד צבעוניים משמשים את הצוות החינוכי בכל עת. שגרת הגן, מבוססת על עידוד החשיבה היצירתית של הילדים ופיתוח עצמאותם בפעילויות יומיומיות והקניית ידע בתחומים שונים. במהלכו של יום רגיל בגן, לאחר פעילות הבוקר, מתקבצים הילדים בקבוצות קטנות בהם יוכלו לבחור את הפעילות או הנושא. בחלק זה, תעבור הגננת בין הילדים ותדריך אותם בביצוע הפעילויות השונות.
תפקידו של המחנך המונטסורי בגן, עיקרו ביצוע תצפיות ואפיון תחומי העניין של הילדים בגן, זאת מהנחת המוצא לפיה התאמת התכנים לעולמו הפנימי של הילד תתעורר גם את חדוות הלמידה שלו. תחומי הלימוד בגן משתנים ומגוונים ונעים החל ממוזיקה ותרבות ועד למדעי הטבע.
בתי הספר המונטסורים, בנויים מכיתות קטנות בהן תפקידו של המורה, בשונה מהחינוך המסורתי הוא להנחות ולהכווין את הילד בדרך להקניית הידע באופן עצמאי. השיעורים בבית הספר המונטסורי, מאופיינים במעגלי למידה בהם גם, זמן ללמידה עצמאית שתפקידם פיתוח תחושת האחריות והמסוגלות של הילד. תכנית הלימודים בנויה על מתן דגש לקצב הלמידה הטבעי ותחומי העניין השונים, כאשר תכניה מותאמים ליכולותיו ומאפייניו האישיים של כל ילד.
בדומה לגנים הפועלים בשיטת מונטסורי, גם בתי הספר בנויים מכיתות תלת שנתיות הנחלקות לשלושה שנתונים סמוכים. תוכנית הלימודים הרב גילית, נשענת על התאמה למישורי ההתפתחות השונים כפי שהתוותה אותם ד"ר מונטסורי. כך מחולקות הכיתות לגילאים שונים החל מגיל 6-9 דרך גילאי 9-12 ועד 12-15.
יתרונותיה של תכנית הלימודים הרב גילית רבים ועיקרם הוא המרחב החברתי הדינאמי, המהווה קרקע פורייה להעצמה של הילד הבוגר וחיקויו על ידי התלמידים הצעירים בכיתה. לאור זאת, הילדים הבוגרים מסגלים לעצמם מודעות סביבתית, מסייעים לתלמידים הצעירים ורואים בתהליך התפתחותם גם את תהליך ההתפתחות שלהם עצמם.
תוכנית הלימודים בבתי הספר המונטסורים, נחלקת ללימודי ליבה ותכנים הנוגעים לכלל תחומי החיים בהם העשרה, פרויקטים אישיים ועוד. השיעורים השונים, מתקיימים במעגלי למידה מצומצמים הכוללים מספר תלמידים קטן. במסגרת לימודי הליבה במעגלים אלו, לומדים הילדים אנגלית, חשבון ומדעים כאשר התכנים מותאמים לתבניות הלמידה של כל ילד בהתאם ליכולותיו. הקניית הידע מבוצעת באופן הדרגתי, כאשר בתחילת תהליך הלמידה מתקיים שיעור קצר שאינו עולה על חצי שעה ולאחר מכן מתרגל התלמיד באופן הדרגתי עד להשלמת תהליך הלמידה.
המידע המופיע באתר זה, לרבות מידע בנושאי בריאות, המלצות וטיפים, הינו מידע כללי בלבד, ואין בהם כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה, במיוחד בנושאי בריאות, על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.