"ליקויי למידה" הינו מושג הכולל מגוון של הפרעות המשפיעות על הדרך שבה המח מעבד מידע ומקשות על התפיסה של מושגים מסוימים. ליקויים אלה יכולים להיות קלים או קשים. אם ילדך נראה פיקח ומתעניין בעולם סביבו אך ישנה גם בעיה ניכרת בדיבור, קריאה או מתמטיקה פשוטה, אז יתכן שיש לו ליקוי למידה. בדרך כלל, ילדים עם ליקוי למידה הינם בעלי אינטליגנציה ממוצעת או מעל הממוצע אך מתקשים בדברים מסוימים בלמידה – יתכן שיצליחו לזהות אותיות בודדות בקלות, אך לחבר אותן למילה ולקרוא יבלבל אותם. יתכן שילדים עם ליקויי למידה יודעים בדיוק מה הם רוצים להשיג, מה הם רוצים להגיד, לכתוב או לעשות אך לא מוצאים דרך ישירה לעשות זאת. בגלל שהם כל-כך מתקשים ללמוד ולהשתלט על משימות מסוימות, הם מתוסכלים, כועסים או מדוכאים לעיתים קרובות. כ- 6% מילדי בית-ספר הינם בעלי ליקוי למידה כלשהו ואף יכול להיות בעל יותר מליקוי אחד.
רוב המומחים מאמנים שליקויי למידה נגרמים כתוצאה מבעיות נוירולוגיות קלות המשפיעות על הדרך שבה המח מקבל, מפרש ושולח מידע. הם לא מבינים לגמרי מה גורם לבעיות נוירולוגיות אלה אך יתכן שהן קשורות לחריגויות קטנות בדרך שבה המח מתפתח. ישנם הרבה מקרים בהם הבעיות הנוירולוגיות עוברות מדור לדור באותה משפחה, דבר המרמז על קשר גנטי. בנוסף, יתכן שהן נגרמות כתוצאה משימוש בסמים או שתיית אלכוהול מרובה של האם בזמן ההיריון, או כתוצאה מבעיות חמורות בזמן הלידה.
האבחון של ליקויי למידה מאוד שנוי במחלוקת ולכן מאוד קשה להגיד עד כמה המקרה שכיח. הרבה מומחים אומרים שיותר מדי מקרים מאובחנים כבעלי ליקויי למידה ורק המקרים החמורים ביותר צריכים לקבל אבחון רשמי – הם טוענים שאין מח הפועל בצורה מושלמת, שילדים לומדים בקצב שונה ושהרבה מהבעיות מסתדרות מעצמן עם הזמן. לעומתם, יש האומרים שגם את הליקוי הקל ביותר כדאי לזהות ולאבחן בגיל צעיר ככל האפשר כדי שהילד יוכל לקבל את העזרה הדרושה. מכיוון שהאבחון של ליקוי למידה הינו דבר כה מסובך ויתכן מטעה, אם את חוששת שלילדך יש ליקוי כלשהו, תלכי לכמה רופאים וקבלי כמה דעות לפני שאת מתחילה לפעול.
בדרך כלל מקטרגים ליקויי למידה בשלוש קטגוריות: ליקויי שפה או דיבור; בעיות במיומנויות כגון קריאה, כתיבה וחשבון; ועוד מגוון שלם של הפרעות שלא נכנסות לאף אחת מהקטגוריות האלה כגון קשיים בקואורדינציה, מיומנויות מוטוריות או זיכרון.
יתכן שילד עם ליקוי למידה יבין סיפור שמקריאים לו בצורה מושלמת, אך יתקשה לענות על שאלות על הסיפור אחר כך. ילד אחר ידקלם את האלף-בית בקלות, אך יתקשה לזהות אותיות בודדות. וילדים אחרים עלולים להתקשות להרכיב פאזל, לקשור את השרוכים בנעליים או לכפתר חולצה.
לעיתים זה ברור שלילד יש ליקוי מסוג אחד כגון דיסלקציה (הפרעה הפוגעת ביכולות הקריאה) או דיסקלקוליה (הפרעה הפוגעת ביכולות החשבון). אך המקרה שהילד סובל משילוב של הפרעות שונות, אינו מקרה נדיר. בנוסף, יתכן שילדים עם ליקויי למידה יתקשו לעקוב אחר הנחיות, לשבת בשקט ולדבוק למשימה מסוימת אחת. יתכן שיהיו מגושמים פיזית – עם נטייה ליפול או להיתקל בדברים.
הרבה אנשים מבלבלים בין ליקויי למידה לבעיות קשב וריכוז, אך בעיות קשב וריכוז המתבטאות בילד שקל להוציאו מריכוז וחסר מנוחה אינן ליקויי למידה. אלה בעיות נפרדות הקשורות גם לחריגויות קלות במח, אך יש איזשהו קשר בין השתיים – ל- 25%-35% מילדים עם ליקויי למידה, יש גם בעיות קשב וריכוז.
בדרך כלל מאבחנים ליקויי למידה בשנים הראשונות של בית הספר, כאשר הילד לומד לדבר, לקרוא ולכתוב – המורים הם בדרך כלל הראשונים להבחין בבעיה. אך אבחון אמיתי דורש הערכה רשמית ע"י מומחה (פסיכולוג ילדים, מומחה התפתחות עצבית בילדים או פסיכיאטר עם מומחיות בתחום). בדרך כלל לא עושים הערכות אלה עד שהילד מגיע לגילאים 5-7 שנים וחוזרים עליהן שוב ושוב ככל שהילד מתבגר.
ישנם מספר דברים שעלולים לרמז על ליקוי למידה אצל ילדים מתחת לגיל 5 הכוללים:
אבל גם אם את מבחינה בבעיה לפני הגילאים 5-7, הדעה הכוללת היא שזה בלתי אפשרי להסיק מסכנות חד-משמעיות אצל ילדים לפני בית-ספר מכיוון שסגנונות וקצב הלמידה משתנים מאוד בין ילד לילד בשנים הראשונות לחיים.
אך משמעות הדבר אינה להתעלם מחששות שיש לך כעת, אבחון קפדני חשוב והתערבות מוקדמת יכולה להשפיע מאוד על העתיד האקדמי של ילדך. אם את מודאגת מיכולות הקריאה, כתיבה, חשבון או דיבור של ילדך, דברי על כך עם אנשים המכירים אותו כמו המורה שלו. מורים בדרך כלל מומחים בלהבחין בסימני האזהרה המוקדמים לליקויי למידה. ברוב המקרים של ילדים לפני בית-ספר, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא לחכות ולראות – יתכן שילדך סובל מפיגור זמני בהתפתחות אך יצמצם פערים בקרוב. (אך לעיתים הסימנים כבר מספיק חזקים גם בגיל זה).
ההערכה הרשמית של ילדך תתמשך כשעתיים במשרד של המומחה שבהן ילדך יתבקש לבצע מספר פעולות שונות עם צעצועים וחפצים חינוכיים וע"י כך תתקבל הערכה אם ילדך אכן בעל ליקוי למידה כלשהו.
ליקויי למידה זה דבר קבוע שלא נעלם עם הזמן, אך ניתן לעשות הרבה כדי לעזור לילד לפצות על הליקוי וללמוד לעקוף את הבעיה. ישנם בתי ספר ומחנכים שפיתחו שיטות לימוד מיוחדות ותוכנית לימודים המתאימה לצרכיו של הילד. ילדים עם ליקויי למידה מסוגלים ללמוד ואכן לומדים.
חשוב מאוד גם להתייחס לצרכים הרגשיים והפסיכולוגים של ילדך – ילדים עם ליקויי למידה לעיתים מרגישים טיפשים, מגושמים או עם נטייה לכישלון. לכן כהורה, תפקידך להדגיש את הצדדים החזקים של הילד ולנסות לא להתרכז יותר מדי בבעיה (בליקוי). ילדים עם ליקויי למידה צריכים יותר חיזוקים לביטחון העצמי שלהם, שיבוחים על היכולות שלהם והזדמנויות להצליח. תכנני פעילויות שאת יודעת שילדך יכול להצליח בהן, תעודדי אותו ותשבחי את הצלחותיו.
תפקידך לספק לילדך עידוד, אהבה וסבלנות ולחפש מומחים עם הידע הנכון אשר יכולים לעזור לילדך ללמוד. ייעוץ פסיכולוגי יכול גם לעזור, ילדים עם ליקויי למידה לעיתים קרובות מרגישים שהם כישלון, דבר המוביל להערכה עצמית ירודה. הם לעיתים קרובות מתוסכלים והתסכול הופך לכעס. הסוגיות הרגשיות והפסיכולוגיות חשובות יותר מהיכולת של הילד ללמוד לחבר 2 ועוד 2. הורים צריכים ללמוד איך להתמודד עם התפרצויות הרגשיות של ילדם, אמנם לא מומלץ לעודד התפרצויות עצבים או בכי, אך התפרצויות של שחרור רגשי יכולות להיות מועילות לילד עם ליקויי למידה. אם תישארי קרובה לילדך ברגעים אלו ותגידי לו שאת אוהבת אותו, שאת יודעת שקשה לו, את מראה לו שהוא לא צריך להתאמץ לבד ושאת תמיד תהיי שם לעזור לו.
הגידול של ילד עם ליקויי למידה עלול לגרום למתחים, יתכן שישפיע על אחים שעלולים להרגיש קנאה כתוצאה מיתר התשומת לב שאחיהם מקבל. הרבה משפחות פונות לייעוץ או קבוצות תמיכה כדי להתמודד עם המתחים.
המידע המופיע באתר זה, לרבות מידע בנושאי בריאות, המלצות וטיפים, הינו מידע כללי בלבד, ואין בהם כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה, במיוחד בנושאי בריאות, על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.